ناشر منبع

null دکتر ستاری: آموزش علم و فناوری در عرصه دانش‌آموزی باید جدی گرفته شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: باید ستادهای سیزده گانه توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی، ترویج و آموزش علم و فناوری را در حوزه دانش‌آموزی جدی بگیرند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سورنا ستاری در چهل و سومین جلسه شورای هماهنگی دبیران ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: از تمام ستادهای توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی می‌خواهم تا مساله ترویج و آموزش دانش آموزی را جدی بگیرند. طراحی‌ها در پژوهشسرا‌های آموزشی بسیار مهم است. در ضمن باید از تجهیزات ساخت داخل در آزمایشگاه‌های پژوهشسراها استفاده شود و در این حوزه نباید واردات داشته باشیم.

وی همچنین عنوان کرد: برخی از ستادهای توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حوزه اشتغالزا دارند. مثلاً حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) زمینه‌ای است که ایده‌های خوبی مبنی بر اشتغالزایی دارد و ایده‌ها و طرح‌ها در آن به بازار نزدیک است. اما برخی فناوری‌های دیگر در این حوزه هنوز لوکس و دور از دسترس محسوب می‌شوند. بنابراین باید حوزه‌های نزدیک به بازار را جدی‌تر بگیریم و سایر حوزه‌ها را به این سمت سوق دهیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از ستادهای توسعه فناوری راهبردی این معاونت خواست تا برنامه‌های عملیاتی و سالانه خود را در این حوزه ارائه دهند تا از فروردین ماه سال 94 رخدادهای قابل توجهی در حوزه ترویج و آموزش علم و فناوری در عرصه دانش آموزی شکل گیرد.

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، با اشاره به همکاری خوب وزارت آموزش وپرورش دکتر علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش ایران را مؤسس پژوهشسراهای علمی ایران عنوان کرد و گفت: ایده توسعه پژوهشسراها توسط وی پیگیری شده است. تاکنون هم پژوهشسراها در این حوزه همکاری خوبی با معاونت علمی داشته‌اند و وقتی به این مکان‌ها قدم می‌گذاریم، شور و نشاط و انگیزه را در آن شاهد هستیم که می‌شود از دیدن این همه کوشش و تلاش نوجوانان کشور لذت برد.

مهندس علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه بیان کرد: در طول سال‌های گذشته در رابطه با آموزش دانش آموزی فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم تمرکز در مسائل دقیق پژوهشی ابراز کرد: در صدد هستیم تا فراتر از آنچه که در کتاب‌های درسی آمده است، به دانش آموزان آموزش دهیم. از جمله این اهداف ایجاد توسعه، تقویت و توسعه جامعه با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش راهکار رسیدن به چنین اهدافی را ایجاد شبکه‌ای از محیط‌های یادگیری مانند پژوهشسراها برای دانش آموزان عنوان و تاکید کرد: فضایی که با حضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و دیگر مسؤولین این معاونت، در پژوهشسراها ایجاد شد، موجب ایجاد شور و نشاط علمی در تمامی استان‌ها شده است.

زرافشان با بیان اینکه معتقد هستیم با توسعه دسترسی دانش آموزان به دانش، ظرفیت بزرگی وجود دارد که می‌تواند سطح علمی کشور را بالا ببرد، افزود: از جمله این تحولات جشنواره جابربن حیان است که در زمینه دانش آموزی برگزار می‌شود. همچنین تحولات علمی در بین دانش آموزان دوره ابتدایی ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: برخی از دستاوردهایی که در ایران حاصل می‌شود، قابلیت ارائه به دیگر نقاط جهان را دارا هستند و پژوهشسراها و حوزه نانو از جمله این نمونه‌ها هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عدم توانایی محققان در زمینه تجاری سازی گفت: ما علاوه بر تمامی حمایت‌ها که از پژوهشگران می‌شود، نیاز داریم در زمینه معنوی حمایت بیشتری از آن‌ها شود. چرا که بیشتر پژوهشگران در حوزه تجاری سازی دچار مشکل هستند و نمی توانند محصول خود را به ثمر برسانند.

همچنین دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در این نشست با تاکید بر لزوم جریان سازی آموزش علم و فناوری در عرصه دانش آموزی اظهار کرد: باید ابتدا به این سؤال والدین که چرا باید فرزندانمان را به پژوهشسراها ببریم، پاسخ داد. برای مثال در زمینه کلاس‌های کنکور، رسانه تبلیغی نمی‌کند و حتی منع می‌کند، اما اقتصاد این حوزه از اقتصاد کل آموزش و پرورش بیشتر است.

وی ادامه داد: باید خروجی پژوهشگاه‌ها و مزیت نسبی آن را برای خانواده‌ها توضیح داد. این حوزه نه امکانات می‌خواهد و نه پول، بلکه نیازمند یک جریان سازی مناسب است.

قانعی در توضیح بحث اقتصادی این حوزه گفت: هر جریانی که مبتنی بر دولت باشد، به مرور تحلیل رفته و نابود می‌شود. اما هر جریانی که به مردم وصل شد، رشد می‌کند. پس ما باید این مهم را به جریان مردمی وصل کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، توسط مسؤولان ستاد توسعه فناوری نانو، گزارشی از فعالیتهای حوزه ترویج دانش آموزی ارائه شد.

بر اساس این گزارش، در بخش ترویج، 70 فعالیت در ستاد توسعه فناوری نانو انجام می‌شود که تعدادی از آن‌ها مرتبط با حوزه آموزش دانش آموزی است. اهداف ترویج آموزش دانش‌آموزی آشناسازی دانش آموزان با فناوری نانو، ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای تحصیل و پژوهش در زمینه فناوری نانو و همچنین پایدارسازی جریان تربیت نیروی انسان در زمینه فعالیت فناوری نانو است.

از سال 83 فعالیت‌های آموزشی به طور جدی آغاز و سایت باشگاه نانو تأسیس شد. از سال 86 فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری نانو، از آموزش فراتر رفت و با ارتباط با آموزش و پرورش جدی‌تر شد. سال 89، سال آغاز برگزاری المپیادهای نانو بود که با این اقدام استعدادیابی در بخش دانش آموزی صورت گرفت. از سال 91 ارتقای مباحث نانو از مرحله تئوری فراتر رفت و آزمایشگاه‌های دانش آموزی و فعالیت پژوهش‌های علمی آغاز شد.

 

ناشر منبع

ورودسامانه پذیرش مرکز رشد

ورود به سامانه مرکز رشد

جذب سه شرکت جدید در مرکز رشد زیست فناوری

سه شرکت سین های تک، بهان کیمیاآنزیم و ایلیا زیست فناور در مرکز رشد زیست فناوری جذب شدند.

اهدای جایزه برتر جهان اسلام از سوی آیسسکو به عضو پژوهشگاه ژنتیک

سازمان ، آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی که با نام اختصاری ISESCO نیز شناخته می شود به تازگی فهرست برترین پژوهشگران جهان اسلام در سال ۲۰۱۴ را منتشر نمود.به گزارش روبط...

دانشگاه یزد میزبان پژوهشگران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی

دانشگاه یزد از سوم تا هفتم اسفند ماه میزبان کارگاه آموزشی پنج روزه‎‎ای با عنوان "طراحی سیاست‎‎های علم، فناوری و نوآوری برای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی" است. به گزارش...

دکتر ستاری: آموزش علم و فناوری در عرصه دانش‌آموزی باید جدی گرفته شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: باید ستادهای سیزده گانه توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی، ترویج و آموزش علم و فناوری را در حوزه دانش‌آموزی جدی بگیرند. به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سورنا...

محقق ایرانی جایزه یونسکو در حوزه علوم زیستی در سال 2014-2015 را کسب کرد ‌

جایزه حوزه علوم زیستی سازمان بینالمللی یونسکو درسال 2014-2015  به دکتر حسین بهاروند رئیس پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان  تعلق گرفت.به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، این جایزه به...

واحد های پیش رشد

 نام واحد فناورایده اصلیمحصولاتآدر سایتگیل نانو ژنتوليد نانو کیت های استخراج DNA  آتی ژن کاوشتولید انبوه و تجاری گیلاس گلدانی به عنوان پایه پاکوتاه کننده گیلاس و گیاه...

تماس با ما

 آدرس: تهران، کيلومتر15 بزرگراه تهران - کرج، بلوار پژوهشکد پستي: 1497716316صندوق پستي: 161 /14965فاکس: 44787328-021تلفن: 27-44787326-021پست الکترونيکي:...

بازديد مدیرکل محترم دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم

  به منظور معرفی مرکز رشد زيست فناوري و  توانمنديهای واحدهای مستقر و بررسی امکان حمايت دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، در تاريخ 21/4/93 نشستي با حضور آقاي دكتر کریمیان اقبال...

بازديد مدیرکل محترم دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم

معرفی

         مرکز رشد

 شركت‌هاي كوچك و نوپا در رقابت با شركت‌هاي متوسط و بزرگ نمي‌توانند باقي بمانند. اگر رقابتي در ميان نباشد، در يك فضاي نامساعد اقتصادي اين شركت‌ها پس از مدت اندكي ورشكست مي‌شوند. آمار جهاني نشان مي دهد که از ميان هر 5 شرکتي که شروع به کار مي کنند، 4 شرکت در سالهای اوليه با شکست مواجه می شوند در صورتي که مراکز رشد نرخ بقاي شرکتهاي نوپا را تا 80% افزايش مي دهند. در واقع مراكز رشد مانند يک حامي عمل کرده و با در اختيار قرار دادن امكانات و خدمات مورد نياز، آموزش‌ كوتاه مدت و مشاوره‌هاي مختلف مديريتي هزينه‌هاي سربار شركت هاي نوپا را پايين آورده و ريسك و ضعف مديريتي آنها را كمتر کرده و راه را براي پرورش ايده‌ها و موفقيت آن‌ها هموار مي‌سازند.

 

 زمينه هاي فعاليت مركز رشد

زيست فناوري نانو

زيست فناوری پزشکی و داروييزيست فناوری صنعتی

زيست فناوری معدن

زيست فناوری محيط زيست

زيست فناوری کشاورزي

زيست فناوری دام، طيور و آبزيان